Beauty

Październik ma kolor różowy. #CzasPokonaćRakaPiersi

Klaudia Charzyńska Klaudia Charzyńska
Zdjęcia materiały prasowe Estée Lauder
1 października 2019

Średnio co 15 sekund lekarze na całym świecie stawiają diagnozę raka piersi. Choć w czarny scenariusz zwykle trudno nam uwierzyć, może ją usłyszeć każda z nas – to choroba egalitarna, dotykająca setek tysięcy kobiet bez względu na wiek czy status społeczno-ekonomiczny.

Rak piersi jest też najczęściej rozpoznawanym typem nowotworu u kobiet w skali globalnej, a liczba zachorowań w najbardziej rozwiniętych krajach, w tym w Polsce, rośnie. Rak piersi jest jedną z chorób cywilizacyjnych i konsekwencją intensywnego rozwoju, ale wciąż istnieje nadzieja, że da się ją z tej listy skreślić. W październiku, który od wielu lat jest światowym Miesiącem Świadomości Raka Piersi, znane marki przypominają, że w tej kwestii czas to zdrowie, a z rakiem możemy walczyć przede wszystkim dzięki wiedzy i profilaktyce. Kampanię, której symbolem jest różowa wstążka, wspierają gwiazdy w Polsce i na świecie.

Kobieta kobietom

Globalny ruch na rzecz przeciwdziałania rakowi piersi rozpoczęła w 1992 roku Evelyn H. Lauder, synowa założycielki firmy kosmetycznej Estée Lauder. Swoje doświadczenie z chorobą przekuła w akcję o niespodziewanym wówczas zasięgu, a różową wstążkę uczyniła międzynarodowym symbolem. Na początku celem jej działalności było nagłośnienie problemu występowania raka piersi, który wówczas niemal nie istniał w mediach i masowej świadomości. Z czasem akcja rozpoczęta przez Evelyn zyskała rozgłos i do dziś jednoczy kobiety w trudnej walce, finansując rozwój badań nad chorobą oraz promując profilaktykę. Choć w 2011 roku swoją walkę przegrała, to jej wpływ na postrzeganie raka piersi widoczny jest każdego roku – szczególnie w październiku. Twarzą kampanii od lat pozostaje aktorka Elizabeth Hurley, która rozpoczęła tegoroczną edycję na Instagramie słowami: – In one way or another, we’re all drawn together by this disease. Grab your favourite pink lipstick and help us fund life-saving research. Draw a pink ribbon on your hand, post a photo, and share why it’s #TimeToEndBreastCancer (W ten czy inny sposób, ta choroba dotyka nas wszystkich. Weź swoją ulubioną różową szminkę i pomóż nam sfinansować badania, które ratują życie. Narysuj różową wstążkę na dłoni, opublikuj zdjęcie i powiedz, dlaczego nadszedł #CzasPokonaćRakaPiersi).

Kosmetyki znaczą więcej

Flagowym kosmetykiem Estée Lauder z linii wspierającej kampanię jest serum na noc Advanced Night Repair Synchronized Recovery Complex II w różowym opakowaniu i z różową bransoletką. Produkty z symboliczną wstążką oferują również inne marki należące do koncernu. W tym roku dostępne są m.in. zestaw pomadek Pinks with Purpose Color Duo marki Bobbi Brown, nawilżająca emulsja do twarzy Great Skin, Great Cause od Clinique i The Treatment Lotion od La Mer. W ramach kampanii, 20 proc. zysku z ich sprzedaży przeznaczone zostanie na badania nad rakiem piersi, usługi medyczne oraz działania edukacyjne. W Polsce Estée Lauder Companies oraz partnerzy akcji przeznaczą zebrane fundusze na kontynuację badań nad rakiem piersi, które realizuje Ośrodek Nowotworów Dziedzicznych przy Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie.

Obiektywnie rzecz biorąc

W polską odsłonę kampanii również co roku angażują się gwiazdy. Tym razem akcję z różową wstążką pod hashtagiem #CzasPokonaćRakaPiersi zapoczątkowała Magdalena Boczarska, publikując na Instagramie swoje zdjęcie autorstwa fotografki Zuzy Krajewskiej. Czarno-białą fotografię przecina różowa wstążka. – Chociaż czasem się boimy, bo to ludzkie, musimy pamiętać o profilaktyce i samobadaniu. Dla dobra naszego i naszych bliskich. @esteelauder od lat angażuje się w kampanię na rzecz Walki z Rakiem Piersi. Przyłączcie się do akcji i przekażcie ją dalej! – zachęciła. Przed obiektywem Zuzy Krajewskiej stanęli również inni ambasadorzy kampanii, wśród nich Martyna Wojciechowska, Olivier Janiak i Roma Gąsiorowska. Działaniom w mediach społecznościowych towarzyszy publikacja instrukcji samobadania piersi, która także powstała we współpracy z fotografką.