Beauty

Pielęgnacja stóp. Pewnym krokiem do celu

Klaudia Charzyńska Klaudia Charzyńska
Zdjęcia Shutterstock
15 czerwca 2020

Skóra stóp ma wyjątkowe potrzeby. Każdego dnia narażona jest na oddziaływanie różnorodnych czynników zewnętrznych, zwłaszcza, gdy prowadzimy aktywny tryb życia. Warto zatroszczyć się o ich kondycję – zadbane stopy to nie tylko komfort, ale też ochrona przed poważnymi dolegliwościami. Podstawą jest zapewnienie stopom odpowiednich warunków i pielęgnacji, pomogą też zabiegi domowe i specjalistyczne. Jak skutecznie dbać o zdrowie stóp, radzi Agnieszka Jasińska, kosmetolog z warszawskiego Instytutu Urody.

O kondycję stóp warto dbać niezależnie od prowadzonego trybu życia, jednak częsta aktywność fizyczna może sprawić, że zadanie to będzie trudniejsze. Do biegania, jazdy na rowerze czy ćwiczeń na siłowni musimy je odpowiednio przygotować, aby otarcia czy odciski na skórze stóp nie wykluczyły nas z aktywności na czas regeneracji. – Podstawą jest właściwie dobrane obuwie i skarpetki. Warto zacząć od prawidłowego dopasowania rozmiaru butów – nie mogą być za małe. Jeśli będą ciasno przylegać do stóp, amortyzujących przecież wszelkie naciski, może to wywołać wrastanie lub pękanie paznokci, a nawet uszkodzenia prowadzące do schodzenia i wymiany płytki – mówi Agnieszka Jasińska. Ważnym czynnikiem, który chroni nas przed bolesnymi dolegliwościami, jest również prawidłowy sposób skracania paznokci. – Podstawową zasadą jest obcinanie ich pod kątem prostym, bardzo delikatnie zaokrąglając boczne rogi i krawędzie płytki. Nie należy również skracać paznokci za mocno, by nie narazić się na bolesne wrastanie. Ich kształt i kondycja to często kwestia indywidualna, dlatego w przypadku problemów z obcinaniem w odpowiedni sposób, warto poradzić się podologa lub pedikiurzystki – radzi ekspertka.

Skóra musi oddychać

W skórze stóp znajduje się więcej gruczołów potowych niż w skórze innych części ciała. Skutkuje to zwykle wzmożoną potliwością, a częsta ekspozycja na nadmierną wilgoć może sprzyjać rozwojowi bakterii czy grzybów. – Większa ilość gruczołów potowych sprawia, że stopy pocą się mocniej, a to z kolei wpływa na komfort podczas treningu. Oprócz ślizgania się stopy w bucie, narażamy je też na otarcia, a także wymagające długotrwałego leczenia choroby, takie jak grzybica. Warto więc na treningi zakładać skarpetki z oddychających tkanin, najlepiej specjalistyczne, przeznaczone do uprawiania sportu – radzi Agnieszka Jasińska. Dobrym pomysłem na ochronę stóp przed nadmiernym poceniem jest również dobranie odpowiednich kosmetyków, które można stosować przed treningiem. – Dostępne na rynku toniki i dezodoranty do stóp mają zwykle właściwości odświeżające i dezynfekujące. Ma to szczególne znaczenie latem, gdy mimo wysokich temperatur zakładamy pełne, sportowe buty – mówi ekspertka. – Jednym ze skutecznych rozwiązań, które zapewnią stopom odpowiedni komfort, jest też korzystanie z urządzenia do ozonowania butów. W ten sposób skutecznie osuszymy obuwie między treningami i uchronimy je przed gromadzeniem się bakterii i drobnoustrojów – dodaje.

Zabiegi dla (prawie) każdego

Naskórek na podeszwach stóp jest z natury grubszy. Podstawową, uniwersalną pielęgnacją możemy zająć się w domu. Do prostych i skutecznych rozwiązań należą przede wszystkim odprężające kąpiele. – Idealnym domowym zabiegiem dla stóp jest kąpiel z dodatkiem dużej ilości soli, która działa ściągająco, przeciwgrzybiczo i przeciwzapalnie. Możemy do niej dodać kilka kropel wybranego olejku: mentolowy przyjemnie chłodzi i łagodzi obrzęki, a herbaciany działa ściągająco i odkażająco – radzi Agnieszka Jasińska. Zdarza się jednak, że naskórka gromadzi się za dużo i odrasta on za szybko, zwłaszcza na piętach i palcach. Dolegliwość ta może pojawić się niezależnie od aktywności fizycznej – wiąże się niekiedy ze zmianami hormonalnymi, na przykład związanymi z chorobą tarczycy. Klasycznym zabiegiem specjalistycznym poprawiającym kondycję wymagających stóp jest pedikiur, który możemy połączyć z zabiegiem kwasami złuszczającymi. – Problemy wywołane przez narastający naskórek złagodzi też aplikacja kwasu glikolowego w roztworze 50 proc. na podeszwy stóp. Złuszczanie nie jest jednak zabiegiem dla wszystkich. Jeśli naskórek nie narasta nadmiernie, lepiej stosować delikatniejszą formę pielęgnacji, szczególnie uważając na wierzchnią część stopy. Pamiętajmy o tym zwłaszcza, gdy decydujemy się na samodzielne wykonanie zabiegu, np. przy użyciu skarpetek złuszczających o intensywnym działaniu – dodaje kosmetolog.


Współpraca