Food

Smakoterapia na wynos. Kuchnia roślinna bez glutenu, nabiału i cukru [KSIĄŻKA NA WEEKEND]

Aldona Sosnowska Aldona Sosnowska
Zdjęcia materiały prasowe
9 października 2020

Czwarta książka z bestsellerowej serii Iwony Zasuwy, edukatorki żywieniowej i zwolenniczki proekologicznego stylu życia. Składają się na nią przepisy na dania na wynos, szybkie oraz wieloskładnikowe. Wszystkie z produktów naturalnych, sprzyjających wzmocnieniu odporności organizmu.

Pasją autorki jest dietetyka tradycyjnej medycyny chińskiej. Zawarte w „Smakoterapii” przepisy są więc zgodne z jej zasadami. Według nich potrzeby naszego organizmu zmieniają się w zależności od pory roku. Nie należy zatem zimą wychładzać ciała letnim pożywieniem, ponieważ osłabia to odporność. Podobnie jak spożywanie dań wysoko przetworzonych czy stosowanie w nadmiarze używek – alkoholu, kawy i czarnej herbaty, oraz cukru. Niewłaściwy sposób odżywiania prowadzi do niedoborów substancji odżywczych, witamin i minerałów.

Niezależnie od tego, kto był ojcem choroby, matką była na pewno zła dieta.

To chińskie przysłowie otwiera książkę. Odpowiednie odżywianie jest podstawą naszego dobrostanu. I jeśli nawet prowadzimy intensywny tryb życia, powinniśmy przykładać dużą wagę do jakości spożywanych posiłków. Dzięki przepisom ze „Smakoterapii” przygotujemy smaczne dania na wynos, z wykorzystaniem niekiedy zaskakujących składników, jak np. placki z zielskiem, czyli z kaszy jaglanej z pokrzywą lub gwiazdnicą.

Oprócz przepisów na wytrawne dania, w książce jest też rozdział poświęcony zdrowym słodyczom. Jeśli ktoś nie potrafi się bez nich obejść, znajdzie tu m.in. przepisy na batoniki: kokosowe, figowe, czekoladowe i z granoli. A także czekokule mocy z fasoli adzuki, suszonych śliwek i daktyli, orzechów i kakao, z odrobiną imbiru.

Osobną część stanowią przepisy na błyskawiczne zupy dla zabieganych. Tego rodzaju posiłek przygotowuje się z surowych produktów roślinnych, które wkładamy do słoika i przed jedzeniem zalewamy wrzątkiem.

Przepisy Iwony Zasuwy oparte są o sezonowe owoce i warzywa, zboża, nasiona, pestki, tłuszcze i zioła. Podstawą wszystkich dań powinny być naturalne produkty dobrej jakości.